نخست‌وزیر پاکستان: آمریکا در جنگ افغانستان شکست نخورد، منافعش تغییر کرد

به گفته انوارالحق کاکر، طالبان افغانستان حکومت و تصمیم‌گیری مرکزی ندارند و لایه‌های مختلف در رژیم این گروه به روش‌های متفاوت عمل می‌کنند

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان‌-anwaar_kakar/X@

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، در مصاحبه با رسانه انفر پاکستان گفت که آمریکا در جنگ افغانستان شکست نخورد، بلکه منافعش تغییر کرد و دیگر علاقه‌‌‌ای نداشت به حضور در این کشور ادامه دهد.

کاکر در این مصاحبه که روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه منتشر شد، در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا با مذاکره با تحریک طالبان پاکستان مخالف است، در حالی که از مذاکره ایالات متحده با طالبان افغانستان حمایت می‌کرد، گفت: «آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند به خانه‌شان بروند، چون قندهار خانه آن‌ها نبود. اما ما کجا برویم؟ من اینجایم و از خاک، خانه و مردمم دفاع می‌کنم.»

کاکر افزود که آمریکا به دلیل اینکه به ماندن در افغانستان بی‌علاقه‌ شد، این کشور را ترک کرد، در حالی که جنگ را نباخته بود. او شبیه دانستن آنچه در افغانستان اتفاق افتاد و آنچه را در پاکستان جریان دارد، نادرست خواند و تاکید کرد که این کشور توانایی تولید اسلحه و ظرفیت مبارزه با طالبان پاکستانی را دارد و با گروهی که با توسل به خشونت و کشتار، دنبال رسیدن به اهدافشان‌اند، مذاکره نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر پاکستان برخلاف بسیاری از مقام‌های پاکستانی، در جریان صحبت‌هایش از عنوان «امارت اسلامی افغانستان» که طالبان روی رژیمشان گذاشته‌اند، استفاده نکرد و از این گروه را «تی‌تی‌ای» (تحریک طالبان افغانستان) نامید و گفت: «تی‌تی‌ای یک حکومت مرکزی و نظام‌مند ندارد، بلکه لایه‌های مختلف و متعددی وجود دارند که هر کدام به شکلی متفاوت رفتار می‌کنند.»

انوارالحق کاکر که پیش از این نیز گفته بود طالبان افغانستان از طالبان پاکستانی حمایت می‌کنند و این اقدام باعث افزایش حملات تروریستی در پاکستان شده است، در این مصاحبه تاکید کرد: «تا هر زمانی که تحریک طالبان پاکستان بخواهد بجنگد، ما هم می‌جنگیم.»

نخست‌وزیر پاکستان همچنین ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های اخیر در زمینه پاسخگو کردن طالبان افغان برای دست برداشتن از حمایت از تحریک طالبان پاکستان نتایج موثری داشته باشند. او خطاب به طالبان افغانستان گفت: «ما بارها گفتیم هر وضعیتی که باعث شد شما به قدرت برسید، اکنون این مسئولیت شما است که درباره وضعیت جاری پاسخگو باشید.»

کاکر با اشاره به تعهداتی که طالبان به همسایگان افغانستان داده‌اند، تاکید کرد نباید از خاک افغانستان علیه منافع و امنیت پاکستان و دیگر کشورها استفاده شود.

اخراج مهاجران افغان«یکی از بهترین تصمیم‌ها» است

انوارالحق کاکر در این مصاحبه، به موضوع اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان هم اشاره کرد و این اقدام را «یکی از بهترین تصمیم‌ها» در زمان کارش در مسند نخست‌وزیری خواند. کاکر اضافه کرد که بیشتر پاکستانی‌ها و رهبران سیاسی با این برنامه موافق‌اند و از این اقدام حمایت کرده‌اند هرچند برخی هم مخالف‌اند که نگران‌کننده نیست.

دولت پاکستان از اول نوامبر ۲۰۲۳، روند اخراج مهاجران فاقد اجازه اقامت قانونی را از این کشور آغاز کرد. در بیش از دو ماه گذشته، حدود نیم میلیون افغان را از این کشور اخراج شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

کاکر مدعی شد که حضور نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار افغان در پاکستان که بخشی از آنان فاقد اسناد اقامت قانونی‌اند، به امنیت و اقتصاد این کشور آسیب زده‌ است و روند اخراج این افراد ادامه خواهد یافت.

انوارالحق کاکر اواسط دسامبر ۲۰۲۳ در مقاله‌ای که در تلگراف منتشر شد، نوشت که از زمان بازگشت طالبان افغان به قدرت، ۱۶ مهاجم انتحاری که شهروند افغانستان بودند به اهدافی در پاکستان حمله کرده‌اند. او در مورد سوابق این افراد توضیحی نداد اما رسانه‌های پاکستانی بارها به نقل از منابع امنیتی این کشور خبر دادند که در دو سال گذشته، مهاجمان انتحاری عضو طالبان افغان به تحریک طالبان پاکستان پیوسته‌اند.

بیشتر از جهان